امروز چهارشنبه, 24 مرداد 1397 - Wed 08 15 2018

Instagram3.png - 1.54 kb youtube2.png - 1.39 kb Facebook1.png - 1.25 kb  شرکت قلم سرخ سفیرعشق : 06133837474

منو

خطبه فدکیه حضرت زهرا س

 

عبدالله بن حسن از پدرانش ع روایت کرده : هنگامی که خبر غصب فدک از سوی ابوبکر به حضرت فاطمه س رسید ، مقنعه ‏اش را بر سر انداخته ، پیراهن بلند خود را بر تن کرد و به همراه گروهی از کنیزان و زنان خویشاوند خود ، در حالی که چادر بلندش به زمین کشیده می‏ شد و راه رفتنش چیزی از راه رفتن رسول خدا ص کم نداشت و کاملا شبیه آن حضرت بود ، از خانه بیرون آمده و به مسجد وارد شد .
اطراف ابوبکر را عده ‏ای از مهاجر و انصار گرفته بودند . پس پرده ‏ای برای فاطمه س آویختند . آن حضرت در پشت پرده نشست و سپس ناله جانگدازی از دل برآورد بطوری که حاضرین به گریه افتادند و مسجد یکپارچه به خروش و اضطراب آمد .
حضرت لحظه‏ ای سکوت کردند تا جمعیت آرام گرفت و سر و صداها خاموش شد . سپس کلام خود را با حمد و سپاس الهی و درود بر پیامبر خدا ص آغاز کرد . از شنیدن صدای فاطمه س دوباره مردم به گریه افتادند . بعد از سکوت و آرامش ، فاطمه س کلام خود را چنین آغاز فرمود :
حمد و سپاس خداى را بر آنچه ارزانى داشت ، و شکر او را در آنچه الهام فرمود ، و ثنا و شکر بر او بر آنچه پیش فرستاد از نعمتهاى فراوانى که خلق فرمود و عطایاى گسترده ‏اى که اعطا کرد و منتهاى بى‏ شمارى که ارزانى داشت که شمارش از شمردن آنها عاجز ، و نهایت آن از پاداش فراتر ، و دامنه آن تا ابد از ادراک دورتر است ، و مردمان را فراخواند تا با شکرگذارى آنها نعمتها را زیاده گرداند و با گستردگى آنها مردم را به سپاسگزارى خود متوجه ساخت و با دعوت نمودن به این نعمتها آنها را دو چندان کرد .
و گواهى می دهم که معبودى جز الله نیست و شریکى ندارد ، که این امر بزرگى است که اخلاص را تأویل آن و قلوب را متضمّن وصل آن ساخت ، و در پیشگاه تفکر و اندیشه شناخت آن را آسان نمود ، خداوندى که چشم‏ها از دیدنش باز مانده ، و زبانها از وصفش ناتوان ، و اوهام و خیالات از درک او عاجز می باشند . موجودات را خلق فرمود بدون آنکه از ماده اى موجود شوند ، و آنها را پدید آورد بدون آنکه از قالبى تبعیّت کنند . آنها را به قدرت خویش ایجاد و به مشیّتش پدید آورد بی‌ ‏آنکه در ساختن آنها نیازى داشته و در تصویرگرى آنها فایده‌ ‏اى برایش وجود داشته باشد ، جز تثبیت حکمتش و آگاهى بر طاعتش و اظهار قدرتش و شناسایى راه عبودیت و گرامیداشت دعوتش ، آنگاه بر طاعتش پاداش و بر معصیتش عقاب مقرر داشت تا بندگانش را از نقمتش بازدارد و آنان را بسوى بهشتش رهنمون گردد .
و گواهى می دهم که پدرم محمد ص بنده و فرستاده اوست که قبل از فرستاده شدن او را انتخاب ، و قبل از برگزیدن نام پیامبرى بر او نهاد ، و قبل از مبعوث شدن او را برانگیخت ، آن هنگام که مخلوقات در حجاب غیبت بوده و در نهایت تاریکی‌ ها به سر برده ، و در سر حدّ عدم و نیستى قرار داشتند ، او را برانگیخت بخاطر علمش به عواقب کارها و احاطه ‏‌اش به حوادث زمان و شناسایى کاملش به وقوع مقدّرات . او را برانگیخت تا امرش را کامل و حکم قطعى اش را امضا و مقدّراتش را اجرا نماید ، و آن حضرت امتها را دید که در آئین‌ هاى مختلفى قرار داشته و در پیشگاه آتش‌ هاى افروخته معتکف شده و بت‏هاى تراشیده شده را پرستنده و خداوندى که شناخت آن در فطرتشان قرار دارد را منکرند . پس خداى بزرگ بوسیله پدرم محمد ص تاریکى‏‌ هاى آن را روشن ، و مشکلات قلبها را برطرف ، و موانع رؤیت دیده‏‌ ها را از میان برداشت ، و با هدایت در میان مردم قیام کرده و آنان را از گمراهى رهانید و بینایشان کرد و ایشان را به دین استوار و محکم رهنمون شد و به راه راست دعوت نمود ، تا هنگامى که خداوند او را بسوى خود فراخواند ، فراخواندنى از روى مهربانى و آزادى و رغبت و میل . پس آن حضرت از رنج این دنیا در آسایش بوده و فرشتگان نیکوکار در گرداگرد او قرار داشته و خشنودى پروردگار آمرزنده او را فراگرفته و در جوار رحمت او قرار دارد . پس درود خدا بر پدرم ، پیامبر و امینش و بهترین خلق و برگزیده ‏‌اش باد ، و سلام و رحمت و برکات الهى بر او باد .
آنگاه حضرت صدیقه طاهره س رو به مردم کرده و فرمود :
شما اى بندگان خدا ، پرچمداران امر و نهى او و حاملان دین و وحى او و امین‌ هاى خداوند بر یکدیگر و مبلّغان او بسوى امتهایید . زمامدار حق در میان شما بوده ، و پیمانى است که از پیشاپیش بسوى شما فرستاده و باقیمانده‏‌ اى است که براى شما باقى گذارده ، و آن کتاب گویاى الهى و قرآن راستگو و نور فروزان و شعاع درخشان است که بیان و حجتهاى آن روشن ، اسرار باطنى آن آشکار ، ظواهر آن جلوه‏ گر می‌ ‏باشد ، پیروان آن مورد غبطه جهانیان بوده ، و تبعیت از او خشنودى الهى را باعث مى‏‌ گردد ، و شنیدن آن راه نجات است . بوسیله آن مى ‏‌توان به حجتهاى نورانى الهى و واجباتى که تفسیر شده و محرماتى که از ارتکاب آن منع گردیده و نیز به گواهی‌ هاى جلوه‏ گرش و برهانهاى کافیش و فضایل پسندیده ‏‌اش و رخصتهاى بخشیده شده ‏‌اش و قوانین واجبش دست یافت .
پس خداى بزرگ ایمان را براى پاک کردن شما از شرک ، و نماز را براى پاک نمودن شما از تکبر ، و زکات را براى تزکیه نفس و افزایش روزى ، و روزه را براى تثبیت اخلاص ، و حج را براى استحکام دین ، و عدالت‏ ورزى را براى التیام قلبها ، و اطاعت ما خاندان را براى نظم یافتن ملتها ، و امامتمان را براى رهایى از تفرقه ، و جهاد را براى عزت اسلام ، و صبر را براى کمک در بدست آوردن پاداش قرار داد ، و امر به معروف را براى مصلحت جامعه ، و نیکى به پدر و مادر را براى رهایى از غضب الهى ، و صله ارحام را براى طولانى شدن عمر و افزایش جمعیت ، و قصاص را وسیله حفظ خون‌ ها ، و وفاى به نذر را براى در معرض مغفرت الهى قرار گرفتن ، و دقت در کیل و وزن را براى رفع کم ‏‌فروشى مقرر فرمود ، و نهى از شرابخوارى را براى پاکیزگى از زشتى ، و حرمت نسبت ناروا دادن را براى عدم دورى از رحمت الهى ، و ترک دزدى را براى پاکدامنى قرار داد ، و شرک را حرام کرد تا در یگانه ‏‌پرستى خالص شوند .
پس آنگونه که شایسته است از خدا بترسید و از دنیا نروید جز آنکه مسلمان باشید ، فَاتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ اِلاَّ وَ اَنْتُمْ مُسْلِمُونَ ، و خدا را در آنچه بدان امر کرده و از آن بازداشته اطاعت نمائید ، اِنَّما یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ . آنگاه فرمود : اى مردم ، بدانید که من فاطمه و پدرم محمد ص است ، آنچه ابتدا گویم در پایان نیز می‌ گویم ، گفتارم غلط نبوده و ظلمى در آن نیست ، پیامبرى از میان شما برانگیخته شد که رنج‌ هاى شما بر او گران آمده و دلسوز بر شماست ، و بر مؤمنان مهربان و عطوف است ، حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُوفٌ رَحیمٌ . پس اگر او را بشناسید می‌ دانید که او در میان زنانتان پدر من بوده ، و در میان مردانتان برادر پسر عموى من است ، چه نیکو بزرگوارى است آنکه من این نسبت را با او دارم .
رسالت خود را با انذار انجام داد ، از پرتگاه مشرکان کناره‏‌ گیرى کرده ، شمشیر بر فرقشان نواخت ، گلویشان را گرفته و با حکمت و پند و اندرز نیکو بسوى پروردگارشان دعوت نمود ، بتها را نابود ساخته و سر کینه ‏‌توزان را شکست تا جمعشان منهزم شده و از میدان گریختند ، تا آنگاه که صبح روشن از پرده شب برآمد و حق نقاب از چهره برکشید ، زمامدار دین به سخن درآمد ، و فریاد شیطانها خاموش گردید ، خار نفاق از سر راه برداشته شد ، و گره‏ هاى کفر و تفرقه از هم گشوده گردید ، و دهان‌ هاى شما به کلمه اخلاص باز شد ، در میان گروهى که سپیدرو و شکم به پشت چسبیده بودند ، و شما بر کناره پرتگاهى از آتش قرار داشته و مانند جرعه‏‌ اى آب بودید که در معرض طمع طمّاعان قرار داشتید ، همچون آتش‏ زنه‏ اى بودید که بلافاصله خاموش مى‌ ‏گردید ، لگدکوب روندگان بودید ، از آبى مى‏‌ نوشیدید که شتران آن را آلوده کرده بودند ، و از پوست درختان به عنوان غذا استفاده مى‏‌ کردید ، خوار و مطرود بودید ، مى‌ ‏ترسیدند که مردمانى که در اطراف شما بودند شما را بربایند ، تا خداى تعالى بعد از چنین حالاتى شما را بدست آن حضرت نجات داد ، بعد از آنکه از دست قدرتمندان و گرگهاى عرب و سرکشان اهل کتاب ناراحتی‌ ها کشیدید . هرگاه آتش جنگ برافروختند خداوند خاموشش نموده ، یا هر هنگام که شیطان سر برآورد یا اژدهایى از مشرکین دهان باز کرد ، پیامبر ص برادرش را در کام آن افکند ، و او تا زمانى که سر آنان را به زمین نمى‌ ‏کوفت و آتش آنها را به آب شمشیرش خاموش نمى‌ ‏کرد، باز نمى‏‌ گشت ، فرسوده از تلاش در راه خدا ، کوشیده در امر او ، نزدیک به پیامبر خدا ص ، سرورى از اولیاء الهى ، دامن به کمر بسته ، نصیحت‏گر ، تلاشگر و کوشش‏ کننده بود ، و در راه خدا از ملامت ملامت ‏‌کننده نمى ‏‌هراسید ، و این در هنگامه ‏‌اى بود که شما در آسایش زندگى مى‏‌ کردید ، در مهد امن متنعّم بودید ، و در انتظار بسر مى‌‏ بردید تا ناراحتى‌ ‏ها ما را در بر گیرد ، و گوش به زنگ اخبار بودید ، و هنگام کارزار عقبگرد مى‌‏ کردید ، و به هنگام نبرد فرار می نمودید .
و آنگاه که خداوند براى پیامبرش ص خانه انبیاء و آرامگاه اصفیاء را برگزید ، علائم نفاق در شما ظاهر گشت و جامه دین کهنه و سکوت گمراهان شکسته ، و پست رتبگان با قدر و منزلت گردیده ، و شتر نازپرورده اهل باطل به صدا درآمد و در خانه‏‌ هایتان بیامد و شیطان سر خویش را از مخفیگاه خود بیرون آورد و شما را فراخواند ، مشاهده کرد پاسخگوى دعوت او هستید و براى فریب خوردن آماده‌ اید . آنگاه از شما خواست که قیام کنید و مشاهده کرد که به آسانى این کار را انجام مى‌ ‏دهید ، شما را به غضب وا داشت و دید غضبناک هستید . پس بر شتران دیگران نشان زدید و بر آبى که سهم شما نبود وارد شدید . این در حالى بود که زمانى نگذشته بود ، و موضع شکاف زخم هنوز وسیع بود ، و جراحت التیام نیافته و پیامبر ص به قبر سپرده نشده بود ، بهانه آوردید که از فتنه مى‌ ‏هراسید ، آگاه باشید که در فتنه قرار گرفته ‏‌اید ، وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالْکافِرینَ .
این کار از شما بعید بود ، و چطور این کار را کردید ، به کجا روى مى‌ ‏آوردید ، در حالى که کتاب خدا رویاروى شماست ، امورش روشن و احکامش درخشان و علائم هدایتش ظاهر و محرّماتش هویدا و اوامرش واضح است ، ولى آن را پشت سر انداختید ، آیا بى‌ ‏رغبتى به آن را خواهانید ، یا به غیر قرآن حکم مى‌ ‏کنید ؟ که این براى ظالمان بدل بدى است ، بِئْسَ لِلظَّالمینَ بَدَلاً ، وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْاِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ، وَ هُوَ فِی الْاخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینِ .
آنگاه آنقدر درنگ نکردید که این دل رمیده آرام گیرد ، و کشیدن آن سهل گردد ، پس آتش‏گیره‏ ها را افروخته‌ تر کرده و به آتش دامن زدید تا آن را شعله‏‌ ور سازید ، و براى اجابت نداى شیطان و براى خاموش کردن انوار دین روشن خدا و از بین بردن سنن پیامبر برگزیده ص آماده بودید ، به بهانه خوردن ، کف شیر را زیر لب پنهان می‌ خورید ، و براى خانواده و فرزندان او در پشت تپه‏‌ ها و درختان کمین گرفته و راه مى‌‏ رفتید ، و ما باید بر این امور که همچون خنجر برّان و فرو رفتن نیزه در میان شکم است ، صبر کنیم .
و شما اکنون گمان می‌ برید که براى ما ارثى نیست ، آیا خواهان حکم جاهلیت هستید ، و براى اهل یقین چه حکمى بالاتر از حکم خداوند است ، وَ مَنْ اَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْماً لِقَومٍ یُوقِنُونَ ، آیا نمی دانید ؟ در حالى که براى شما همانند آفتاب درخشان روشن است که من دختر رسول خدا ص هستم .
اى مسلمانان ، آیا سزاوار است که ارث پدرم را از من بگیرند ؟ اى پسر ابی قحافه ، آیا در کتاب خداست که تو از پدرت ارث ببرى و من از ارث پدرم محروم باشم ؟ امر تازه و زشتى آوردى . آیا آگاهانه کتاب خدا را ترک کرده و پشت سر می اندازید ؟ آیا قرآن نمی گوید وَ وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ ، و در مورد خبر زکریا آنگاه که گفت فَهَبْ لی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیّاً یَرِثُنی وَ یَرِثُ مِنْ الِ‏یَعْقُوبَ ، و فرمود وَ اوُلُوا الْاَرْحامِ بَعْضُهُمْ اَوْلی ببَعْضٍ فی کِتابِ اللَّهِ ، و فرموده یُوصیکُمُ اللَّهُ فی اَوْلادِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْاُنْثَیَیْنِ ، و مى ‏فرماید اِنْ تَرَکَ خَیْراً الْوَصِیَّةَ لِلْوالِدَیْنِ وَالْاَقْرَبَیْنِ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَى الْمُتَّقینَ . و شما گمان مى‌ ‏برید که مرا بهره‌‏ اى نبوده و سهمى از ارث پدرم ندارم ، آیا خداوند آیه‌‏ اى به شما نازل کرده که پدرم را از آن خارج ساخته یا می‌ گویید اهل دو دین از یکدیگر ارث نمی‌ برند ؟ آیا من و پدرم را از اهل یک دین نمی‌ دانید ؟ و یا شما به عام و خاص قرآن از پدر و پسرعمویم آگاهترید ؟ اینک این تو و این شتر ، شترى مهار زده و رحل نهاده شده ، برگیر و ببر ، با تو در روز رستاخیز ملاقات خواهد کرد . چه نیک داورى است خداوند ، و نیکو دادخواهى است پیامبر ص ، و چه نیکو وعده‏ گاهى است قیامت ، و در آن ساعت و آن روز اهل باطل زیان می برند ، و پشیمانى به شما سودى نمی‌ رساند ، وَ لِکُلِّ نَبَأٍ مُسْتَقَرٌّ وَ لَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ یَأْتیهِ عَذابٌ یُخْزیهِ وَ یَحِلُّ عَلَیْهِ عَذابٌ مُقیمٌ . آنگاه رو بسوى انصار کرده و فرمود :
اى گروه نقباء ، و اى بازوان ملت ، و اى حافظان اسلام ، این ضعف و غفلت در مورد حق من و این سهل‏ انگارى از دادخواهى من چرا ؟ آیا پدرم پیامبر ص نمی‌ فرمود : حرمت هر کس در فرزندان او حفظ می‌ شود . چه به سرعت مرتکب این اعمال شدید ، و چه با عجله آب از دهان و دماغ این بز لاغر فرو ریخت ، در صورتى که شما را طاقت و توان بر آنچه در راه آن می‌ کوشیم هست ، و نیرو براى حمایت من در این مطالبه و قصدم می باشد .
آیا می‌ گویید محمد ص بدرود حیات گفت ، این مصیبتى است بزرگ و در نهایت وسعت ، شکاف آن بسیار ، و درز دوخته آن شکافته ، و زمین در غیاب او سراسر تاریک گردید ، و ستارگان بی‌ فروغ و آرزوها به ناامیدى گرائید ، کوه‌ ها از جاى فرو ریخت ، حرمت‌ها پایمال شد ، و احترامى براى کسى پس از وفات او باقى نماند . به خدا سوگند که این مصیبت بزرگتر و بلیّه ای عظیم‏تر است که همچون آن مصیبتى نبوده و بلاى جانگدازى در این دنیا به پایه آن نمی رسد ، کتاب خدا آن را آشکار کرده است ، کتاب خدایى که در خانه‏ هایتان و در مجالس شبانه و روزانه ‏‌تان ، آرام و بلند و با تلاوت و خوانندگى آن را مى‌‏ خوانید ، این بلایى است که پیش از این به انبیاء و فرستادگان وارد شده است ، حکمى است حتمى و قضائى است قطعى ، خداوند می فرماید وَ ما مُحَمَّدٌ اِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ اَفَاِنْ ماتَ اَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى اَعْقابِکُمْ وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِى اللَّهُ شَیْئاً وَ سَیَجْزِى اللَّهُ الشَّاکِرینَ .
اى پسران قیله (گروه انصار) ، آیا من نسبت به میراث پدرم مورد ظلم واقع شوم در حالى که مرا می‌ بینید و سخن مرا می شنوید ، و داراى انجمن و اجتماعید ، صداى دعوت مرا همگان شنیده و از حالم آگاهى دارید ، و داراى نفرات و ذخیره‏ اید ، و داراى ابزار و قوه‏ اید ، نزد شما اسلحه و زره و سپر هست ، صداى دعوت من به شما می رسد ولى جواب نمی‌ دهید ، و ناله فریاد خواهیم را شنیده ولى به فریادم نمی رسید ، در حالى که به شجاعت معروف و به خیر و صلاح موصوف می باشید ، و شما برگزیدگانى بودید که انتخاب شده ، و منتخباتى که براى ما اهل‏ بیت برگزیده شدید . با عرب پیکار کردید و متحمل رنج و شدتها شدید ، و با امتها رزم نموده و با پهلوانان به نبرد برخاستید . همیشه فرمانده بوده و شما فرمانبردار ، تا آسیاى اسلام به گردش افتاد ، و پستان روزگار به شیر آمد ، و نعره‏ هاى شرک‏ آمیز خاموش شده ، و دیگ طمع و تهمت از جوش افتاد ، و آتش کفر خاموش و دعوت نداى هرج و مرج آرام گرفت ، و نظام دین کاملاً ردیف شد . پس چرا بعد از اقرارتان به ایمان حیران شده ، و پس از آشکارى خود را مخفى گرداندید ، و بعد از پیشقدمى عقب نشستید ، و بعد ایمان شرک آوردید ؟
واى بر گروهى که بعد از پیمان بستن آن را شکستند و خواستند پیامبر ص را اخراج کنند ، با آنکه آنان جنگ را آغاز نمودند ، آیا از آنان هراس دارید در حالى که سزاوار است که از خداوند بهراسید ، اگر مؤمنید ، اَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ اَحَقُّ اَنْ تَخْشَوْهُ اِنْ کُنْتُمْ مُؤمِنینَ .
آگاه باشید ، مى‌ ‏بینم که به تن‏ آسائى جاودانه دل داده ، و کسى را که سزاوار زمامدارى بود را دور ساخته ‏‌اید ، با راحت‌‏ طلبى خلوت کرده و از تنگناى زندگى به فراخناى آن رسیده ‏‌اید ، در اثر آن آنچه را حفظ کرده بودید را از دهان بیرون ریختید و آنچه را فرو برده بودید را بازگرداندید ، فَاِنْ تَکْفُرُوا اَنْتُمْ وَ مَنْ فِی الْاَرْضِ جَمیعاً فَاِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ حَمیدٌ . آگاه باشید آنچه گفتم با شناخت کاملم بود به سستى پدید آمده در اخلاق شما ، و بى ‏‌وفایى و نیرنگ ایجاد شده در قلوب شما ، و لیکن اینها جوشش دل اندوهگین ، و بیرون ریختن خشم و غضب است ، و آنچه قابل تحملم نیست ، و جوشش سینه ‏‌ام و بیان دلیل و برهان . پس خلافت را بگیرید ، ولى بدانید که پشت این شتر خلافت زخم است ، و پاى آن سوراخ و تاول ‏‌دار ، عار و ننگش باقى ، و نشان از غضب خدا و ننگ ابدى دارد ، و به آتش شعله‌‏ ور خداوند که بر قلبها احاطه مى‌ ‏یابد متصل است . آنچه مى‌‏ کنید در برابر چشم بیناى خداوند قرار داشته ، وَ سَیَعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا اَىَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ . و من دختر کسى هستم که شما را از عذاب دردناک الهى که در پیش دارید خبر داد ، پس هرچه خواهید بکنید و ما هم کار خود را مى ‏‌کنیم ، وَ انْتَظِرُوا اِنَّا مُنْتَظِرُونَ .
آنگاه ابوبکر پاسخ داد :
اى دختر رسول خدا ، پدر تو بر مؤمنین مهربان و بزرگوار و رئوف و رحیم ، و بر کافران عذابی دردناک و عقابی بزرگ بود . اگر به نسب او بنگریم وى در میان زنانمان پدر تو ، و در میان دوستان برادر شوهر توست ، که وى را بر هر دوستى برترى داد ، و او نیز در هر کار بزرگى پیامبر ص را یارى نمود ، جز سعادتمندان شما را دوست نمی دارند و تنها بدکاران شما را دشمن می‌ ‏شمرند . پس شما خاندان پیامبر ص ، پاکان برگزیدگان جهان بوده ، و ما را به خیر راهنما و بسوى بهشت رهنمون بودید ، و تو اى برترین زنان و دختر برترین پیامبران ، در گفتارت صادق ، در عقل فراوان پیشقدم بوده ، و هرگز از حقت بازداشته نخواهى شد و از گفتار صادقت مانعى ایجاد نخواهد گردید ، و به خدا سوگند از رأى پیامبر ص قدمى فراتر نگذارده ، و جز با اجازه او اقدام نکرده‏ ام ، و پیشرو قوم به آنان دروغ نمى‌‏ گوید ، و خدا را گواه مى‏‌ گیرم که بهترین گواه است ، از پیامبر ص شنیدم که فرمود ما گروه پیامبران دینار و درهم و خانه و مزرعه به ارث نمى‌‏ گذاریم ، و تنها کتاب و حکمت و علم و نبوت را به ارث مى‌ ‏نهیم ، و آنچه از ما باقى مى‌‏ ماند در اختیار ولىّ امر بعد از ماست که هر حکمى که بخواهد در آن بنماید ! و ما آنچه را که مى ‏‌خواهى در راه خرید اسب و اسلحه قرار دادیم تا مسلمانان با آن کارزار کرده و با کفار جهاد نموده و با سرکشان بدکار جدال کنند ، و این تصمیم به اتفاق تمام مسلمانان بود ، و تنها دست به این کار نزدم ، و در رأى و نظرم مستبدّانه عمل ننمودم ، و این حال من و این اموال من است که براى تو و در اختیار توست ، و از تو دریغ نمى‌ ‏شود و براى فرد دیگرى ذخیره نشده . تویى سرور بانوان امت پدرت ، و درخت بارور و پاک براى فرزندانت ، فضائلت انکار نشده و از شاخه و ساقه‌‏ ات فرو نهاده نمى‌ ‏گردد ، حُکمت در آنچه من مالک آن هستم نافذ است . آیا مى‌ ‏پسندى که در این زمینه مخالف سخن پدرت عمل کنم ؟!
حضرت فاطمه س فرمود :
سُبْحانَ‏ اللَّهِ ، پدرم پیامبر ص از کتاب خدا روی‏گردان و با احکامش مخالف نبود ، بلکه پیرو آن بود و به آیات آن عمل مى‌ ‏نمود ، آیا مى‏‌ خواهید علاوه بر نیرنگ و مکر به زور او را متهم نمایید ، و این کار بعد از رحلت او شبیه است به دام‌ هایى که در زمان حیاتش برایش گسترده شد . این کتاب خداست که حاکمى است عادل ، و ناطقى است که بین حق و باطل جدایى مى ‏‌اندازد و مى‌‏فرماید یَرِثُنی وَ یَرِثُ مِنْ الِ‏یَعْقُوبَ ، و مى‌ ‏فرماید وَ وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ . و خداوند در سهمیه‏‌ هایى که مقرر کرد و مقادیرى که در ارث تعیین فرمود و بهره‏‌ هایى که براى مردان و زنان قرار داد توضیحات کافى داده ، که بهانه‏‌ هاى اهل باطل و گمان‌ ها و شبهات را تا روز قیامت زایل فرموده است ، کَلاَّ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ اَنْفُسُکُمْ اَمْراً فَصَبْرٌ جَمیلٌ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ عَلى ما تَصِفُونَ .
ابوبکر گفت :
خدا و پیامبرش راست گفته ، و دختر او نیز ، که معدن حکمت و جایگاه هدایت و رحمت و رکن دین و سرچشمه حجت و دلیل مى‌‏ باشد و راست می‏ گوید ، سخن حقّت را دور نیفکنده و گفتارت را انکار نمى‌ ‏کنم . این مسلمانان بین من و تو حاکم هستند ، و آنان این حکومت را به من سپردند و به تصمیم آنها این منصب را پذیرفتم ، نه متکبّر بوده و نه مستبدّ به رأى هستم و نه چیزى را براى خود برداشته ‏‌ام ، و اینان همگى گواه و شاهدند .
آنگاه حضرت فاطمه س رو به مردم کرده و فرمود :
اى مسلمانان که براى شنیدن حرفهاى بیهوده شتابان بوده و کردار زشت را نادیده می‌ گیرید ، آیا در قرآن نمى‌ ‏اندیشید ، یا بر دلها مهر زده شده است ، نه چنین است بلکه اعمال زشتتان بر دلهایتان تیرگى آورده ، و گوش‌ ها و چشمانتان را فرا گرفته ، و بسیار بد آیات قرآن را تأویل کرده ، و بد راهى را به او نشان داده ، و با بد چیزى معاوضه نمودید . به خدا سوگند ، تحمل این بار برایتان سنگین و عاقبتش پر از وزر و وبال است ، آنگاه که پرده ‏ها کنار رود و زیان‌ هاى آن روشن گردد و آنچه را که حساب نمى‌ ‏کردید براى شما آشکار گردد ، آنجاست که اهل باطل زیانکار گردند .
سپس آن حضرت رو به سوى قبر پیامبر ص کرد و فرمود :
بعد از تو خبرها و مسایلى پیش آمد که اگر بودى آنچنان بزرگ جلوه نمى‌ ‏کرد . ما تو را از دست دادیم مانند سرزمینى که از باران محروم گردد ، و قوم تو متفرق شدند . بیا بنگر که چگونه از راه منحرف گردیدند . هر خاندانى که نزد خدا منزلت و مقامى داشت نزد بیگانگان نیز محترم بود ، غیر از ما . مردانى چند از امت تو همین که رفتى و پرده خاک میان ما و تو حائل شد ، اسرار سینه‏‌ ها را آشکار کردند . بعد از تو مردانى دیگر از ما روى برگردانده و خفیفمان نمودند ، و میراثمان دزدیده شد . تو ماه شب چهارده و چراغ نوربخشى بودى که از جانب خداوند بر تو کتابها نازل مى‏ گردید . جبرئیل با آیات الهى مونس ما بود ، و بعد از تو تمام خیرها پوشیده شد . اى کاش پیش از تو مرده بودیم ، آنگاه که رفتى و خاک تو را در زیر خود پنهان کرد .
آنگاه حضرت صدیقه طاهره س به خانه بازگشت و فرمود : حَسْبِیَ اللَّهُ ...

دیدگاه‌ها   

سحر توسلی فر
+2 # سحر توسلی فر 1394-12-21 04:48
درود بر حضرت ولی عصر عج و درود بر بندگان پاک خداوند ذر زمین.آنهایی که با علم و جان خود هادی مردم هستند.آنهایی که اجازه نمیدهند (به قول قرآن )نور خدا خاموش گردد حتی اگر کافران و مشرکان را خوش نیاید.
و لعنت بر آل ابی اسفیان و لعنت بر آل زیادو پسر مرجانه و لعنت بر آل مروان و لعنت بر اهل سقیفه ملعونه و لعنت بر منحرفان دین خدا و لعنت برپنهان کنندگان و منحرف کنندگان حق و حقیقت.که هیچ چیزی وحشتناکتر از تحریف و تغییر و تلبیس کلام الهی و گمراه کردن مردم نیست.
ان شا الله که تا قیام قیامت سیاه رو و انگشت نشان خلق باشند و هرگز لحظه را راحت نگذرانند و روزی هزار بار بمیرند و زنده شوند و وباره بمیرند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
مهدی:
+3 # مهدی: 1394-12-21 12:35
می رسد نان شب ما از نوای فاطمه
آمدیم اصلا در این دنیا برای فاطمه
مدح او را باید از پیغمبر و حیدر شنید
ما کجا و گفتن از حال و هوای فاطمه...
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
سحر توسلی فر
0 # سحر توسلی فر 1394-12-21 04:52
اینان نامردان و منحرفان سنن پیامبر ص هستند که هر چیزی را باب میل خود تغییر داده و با حماقت و جهل آگاهانه شان خانه عشق و محبت را به آتش کشیدند.آنها کسانی هستند که تنفر نسبت به عقاید و کردارشان عین محبت ورزی است.و لعنت بر آنها عین ثواب و راستی است.هر چه از زشتی و پلیدی و کثیفی آنها بگوییم خوش گفتیم و هرچه ملعونتشان بداریم کم داشتیم.لعنت ابدی خدا و مردم بر این نامردان بی حرم باد .ان شا الله.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
* فاطمه * *
+1 # * فاطمه * * 1394-12-21 09:42
نفرت دارم از غاصبان حق اهل بیت پیامبر ص ...
نفرت دارم از قاتلان عزیزان خدا ...
لعنت من و همه لعنت کنندگان و همه فرشتگان بر این ملعونین بدذات که با غصب حق تا قیامت همه را گرفتار ساختند ...
با خواندن این مطالب نفرت و کینه ام دوچندان میشود ...
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
* فاطمه * *
+1 # * فاطمه * * 1394-12-21 09:44
حضرت زهرا س چقدر با صلابت و حیا و با حفظ حدود دین و از سر غیرت و برای حق غصب شده این سخنان را بیان فرمود ... آنگاه ما که ادعا داریم الگویمان حضرت فاطمه س است با دین و شریعت و حیا چه کرده ایم ...
چقدر قوانین دین زیر پا گذاشته میشوند در حالیکه حجت خدا در میان ما نیست ...
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
مهدی:
+3 # مهدی: 1394-12-21 12:40
هر دختري كه ام امامت نمي شود
يا مادر پيمبر رحمت نمي شود
در مجمع خلايق حق فاطمه يكي است
اين وحدت است شامل كثرت نمي شود...
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
حسین
0 # حسین 1394-12-21 16:20
اللهم العن ابوبکر اللهم العن عمر اللهم العن عثمان ...
لعنت خدا بر غاصبان خلافت ، لعنت خدا بر دشمنان اهل بیت رسالت ع ، لعنت خدا بر منافقانی که بعد از رحلت پیامبر ص خشم و کینه خود را نسبت به اهل بیت ع علنی نمودند و هم اینک نیز بعد از قرنها نسل شوم آنها بدنبال بروز حقد و دشمنی خود با ائمه ع هستند. امیدوارم هرچه زودتر فرزند حضرت فاطمه زهرا س ظهور نماید و انتقام بگیرد از ظلم هایی که روا داشتند.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
رضا ذاکری
0 # رضا ذاکری 1394-12-23 17:30
شهادت حضرت زهرا س تسلیت باد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
مهدی:
0 # مهدی: 1395-01-14 19:26
أینَ مُذِلُّ الأَعداء...
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
فرزانه
+2 # فرزانه 1395-01-15 00:24
لعنت خدا بر اشقیا و غاصبین حق الله لعنت خدا و تمام لعنت هایش بر ابوبکر عمر عثمان ابوبکر و تمام کسانی که هم پیمان شدند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید